Boekbespreking: George W. Bush en de mythe van al-Qaeda

Ik heb een lijstje. Op dat lijstje staan een aantal boeken, films, en documentaires waarvan ik vind dat politici verplicht zouden moeten zijn om ze te lezen en zien. Een voorbeeld is de driedelige documentaire van de BBS “The power of nightmares”, maar dat is er maar een van de velen die op mijn lijstje staan.

Mijn lijst is sinds kort verder aangevuld en wel met het boek dat ik hier kort zal bespreken: “George W. Bush en de mythe van al-Qaeda” van Robin de Ruiter. De titel is een beetje lang dus zal ik het hierna doen met “de mythe”.

bush-alqaeda

Robin de Ruiter laat in zijn boek zien dat het idee om te denken dat hooggeplaatste personen binnen de Amerikaanse regering op zijn minst ruim van te voren van de aanslagen van 11 september 2001 op de hoogte waren, zo niet er aan mee gewerkt hebben niet een vergezocht idee hoeft te zijn. Hij legt het op een manier uit zoals ik het ook altijd probeer te doen, alleen heeft hij alle feiten op een rij gezet en weet veel meer details te vertellen dan ik ooit zou kunnen.

In het boek bouwt hij langzaam zijn zaak op door te verwijzen naar historisch bewezen feiten waar het duidelijk was dat de Amerikaanse regering willens en wetens hun eigen burgers hebben misleid en/of laten omkomen om een bepaald doel te bereiken of een bepaalde situatie te bereiken waar zij wilden komen. De mantra van David Icke “Problem, Reaction, Solution” wordt hier ook meteen mee bewezen. Door naar de historie te verwijzen en te laten zien hoeveel mensen er werkelijk om hadden kunnen komen als bepaalde groepen niet van te voren op de hoogte waren wordt het allemaal een stuk aannemelijker.

Het boek is makkelijk te lezen, zelf had ik hem (alles bij elkaar) binnen 8 uur uit. En dat is voor mij snel, geloof me. Voor mensen die in complotten geloven is het een aanrader, maar voor mensen die niet in complotten geloven is het een must. Mensen die zeggen dat er geen complotten bestaan op dat niveau moeten maar eens de historie induiken en dit boek is een goed begin. De volgende keer als ik mensen probeer uit te leggen dat het geen vreemd idee is dat mensen opgeofferd worden, alleen maar om een oorlog te kunnen voeren voor economische redenen, ga ik het niet meer allemaal opsommen maar geef ik ze dit boek.

Michel van Horssen

Ook interesse in dit boek? Kijk hier voor meer info over George W Busch en de mythe van al Qaeda George W Busch en de mythe van al Qaeda R. de Ruiter

One thought on “Boekbespreking: George W. Bush en de mythe van al-Qaeda