Aan de voet van de Vidracco berg (Piedmont, Italië), onder het ‘Huis van de Geheimen’ ligt de toegang tot een van de grootste tempelcomplexen in de wereld: de ‘Damanhur Tempel van de Mens’. De tempel is genoemd naar de ondergrondse Egyptische tempel in Damanhur en de naam betekent: Tempel van het Licht. Gedurende een periode van zestien jaar werkten kunstzinnige vrijwilligers uit vrijwel alle delen van de wereld in het geheim aan het tempelcomplex. Ze werden gedreven als door een mysterieuze kracht en werkten in ploegendiensten aan het enorme kunstwerk om hun dromen te verwezenlijken.
Illustratie: naar Egyptisch motief (naar Wikipedia bestand).
Remote Viewer bezocht verre vreemde locaties
Oberto Airaudi (de ontwerper van het project) vertelt dat hij van jongs af aan de gave van Remote Viewing had; in gedachten kon hij reizen ondernemen naar verre vreemde locaties. Gedurende die reizen bekeek hij vol verbazing en bewondering naar de schitterende voorwerpen en kunstwerken in gebouwen die hij tegenkwam. Terug van weggeweest maakte hij uitgebreide schetsen van de objecten die hij had gezien. Het idee om zelf ook zo’n een complex te ontwerpen en te bouwen werd zijn grote droom. Het moest een tempel worden die mensen liet inzien hoe waardevol en kostbaar het leven in het universum en op deze aarde eigenlijk is. Een inspirerende plaats waar mensen zichzelf opnieuw konden ontdekten door middel van meditatie en het aanschouwen van spirituele kunst.
Creativiteit en abstracte kunst is een essentieel element van de mens
Op een warme zomernacht in augustus 1978 werd de eerste beitel in de rotsgrond geslagen. Even daarvoor had Oberto zijn medestanders toegesproken en aan hen zijn grote droom onthuld; hij vond dat mensen niet zonder het aanschouwen van kunst door het leven moesten gaan en dat kunst en het creëren daarvan een essentieel element is van de menselijke geest. Het is immers de goddelijke gave van creatie die ons mensen zo kenmerkt. We gebruikten het dagelijks bij de jacht op bizons, herten, de jacht op wild, het maken van kano’s, vishaken, netten, het bouwen van huizen, het weven van kleding… patronen, kleuren, modellen. Creativiteit is zo oud als de mensheid zelf; een soort van bovennatuurlijke oerkracht die aandringt op creatie, op het uitwerken van abstracte ideeën.
Kunst geïnspireerd door oud Egyptische kunst en Keltische patronen
Na heel wat lange dagen en nachten van zwoegen gedurende een paar maanden, was de eerste kamer uit de berg gehakt. De ruwe muren werden geëffend en bepleisterd met cement. Sommige delen van de eerste ruimte hadden extra ondersteuning nodig (de eerste kamer ligt in een overgangszone tussen gesteentelagen) en werden daarom verstevigd met gemetselde bakstenen. In de zestien lange jaren die daarop volgden werkten kunstenaars uit allerlei delen van de wereld mee om het enorme kunstwerk naar de schetsen van Oberto vorm te geven. Ze deden het belangeloos en uit vrije wil, gezamenlijk en gedreven door een onstuitbare creatieve kracht. Een voor een werden de uitgehakte hallen in de berg verder uitgewerkt, muren werden beschildert en mozaïeken werden kunstig ingelegd op de cementen vloeren. Deuren en ramen werden gesmeed en ingelegd met Tiffany glaswerk in kunstzinnige patronen. Die patronen zijn geïnspireerd door de Egyptische kunst en Keltische patroonstijlen. Het is een soort terug voering naar het kunstzinnige abstracte begin van de menselijke beschaving op deze aarde.
Hall of Spheres – Sala delle Sfere
De zeven ruimten met verschillende thema’s
In totaal werden zeven ruimten uit de berg gehakt en tot een waar enorm kunststuk uitgewerkt.
– De spiegelhal is een ruimte met als thema een eerbetoon aan de filosofische elementen – aarde, water, vuur en lucht.
– De hal van het water is een ruimte waarin het vrouwelijke principe in de schepping met haar leven brengende krachten wordt getoond. Op de vloer zien we dolfijnen.
– De hal van de aarde is gewijd aan het mannelijke en heeft een vloer met een stieren patroon. Op het plafond zien we rond een kunstig Tiffany raam, een schildering die de basis krachten in de kosmos uitbeeldt. De vier kleuren staan voor de vier hoofdelementen uit de Griekse filosofie; lucht, water, aarde en vuur. Acht witte zuilen met motief markeren het centrum van deze hal en vier prachtige deuren met Tiffany glaswerk geven toegang tot andere ruimten. De vier motieven hebben als motief weer de vier elementen.
– De hal van de metalen en tijd is gewijd aan het menselijk vernuft.
– De hal van de sferen toont negen kristallen bollen of hemellichamen. Het getal negen is volgens oude filosofen het getal van het volmaakte en tevens het aantal planeten in ons zonnestelsel. Daar Oberto Airaudi vertelde dat hij de gave van Remote Viewing heeft, is het natuurlijk de grote vraag waar hij ‘In de Geest’ eigenlijk helemaal naar toe is gezapt. Bezocht hij mogelijk op zijn verre reizen culturen op andere werelden?
– Het labyrint is een grote hal die gewijd is aan de eenheid en de harmony van alle hemelse krachten die op onze planeet werkzaam zijn. Op de muur zien we belangrijke spirituele punten in de geschiedenis van de mensheid uitgebeeld.
– De blauwe tempel is de oudste hal en is uitgehouwen met slechts beitels en hamers. De vrouwelijke figuur in het centrum staat symbool voor praktisch idealisme en schoonheid in haar eenvoud.
De zeven ruimten en de doorgangen zijn bijzonder kunstzinnig in ontwerp en uitvoering. Het is duidelijk dat alle medewerkenden er hun creatieve energie met liefde in hebben gelegd.
De inval
Op een morgen in oktober 1991 werden de enthousiaste creatievelingen hardhandig van hun bed gelicht door een politiemacht. Hun geheim had waarschijnlijk de overheid bereikt en onder het mom van een openstaande belastingschuld (een luttel bedrag), doorzochten agenten – onder begeleiding van militairen – de woningen van de kunstenaars en andere vrijwilligers. Honden snuffelden rond op zoek naar eventuele drugs of ander spul maar er werd niets gevonden en de politiemacht vertrok weer. De mensen van Damanhur haalden opgelucht adem en werkten stilletjes verder aan hun, inmiddels fabelachtige, kunstproject. In de jaren die daarop volgden bereikten zo nu en dan wat flauwe roddels en jaloers gebrabbel de pers; de omgeving van Damanhur zou niet geschikt zijn om kleine kinderen te laten opgroeien…
De onthulling
Er volgde een nieuwe huiszoeking na – vermoedelijk – een nieuwe tip aan de plaatselijke politie. Dit maal dreigde men de boel te zullen opblazen met dynamiet als men geen openheid van zaken gaf omtrent de geheimen van Damanhur. Oberto Airaudi overlegde met de groep betrokken mensen en gezamenlijk besloot men de politie de toegang tot de geheime ruimten te tonen. Gewapend met looplampen en schijnwerpers liepen even later de Italiaanse agenten de Tempel van de Mens binnen. Ruim een uur later kwamen ze weer naar buiten en waren zichtbaar onder de indruk van wat zij hadden gezien. De commissaris zei na zijn bezoek aan de tempel tegen Oberto; ‘Er is geen vergunning aangevraagd voor dit bouwwerk, maar legaal of niet: dit kunstwerk mag niet worden gesloopt’.
Juridische beslommeringen
Inmiddels doneerden heel wat instellingen en burgers geld aan de organisatoren van Damanhur. Er werd jarenlang geprocedeerd vanwege de eigenlijk illegale bouw van de tempel en de bijna onvermijdelijk dreigende sloop van het enorme kunstwerk. Het uiteindelijke resultaat is dat de rechterlijke macht heeft beslist dat voor deze keer en alleen in dit enkele geval de Tempel van de Mensheid mag blijven bestaan. De organisatie van Damanhur verhuurt nu de zalen aan meditatiegroepen en overige geïnteresseerden. Een onafhankelijk onderzoek door wetenschappers kwam tot de conclusie dat Damanhurs Tempel van de Mens een prima leefomgeving biedt om kinderen te laten opgroeien; ze zijn onder de indruk van de sprookjesachtige omgeving en voelen zich er vrij en blij.
Een virtueel bezoek brengen aan de Damanhurs Tempel van de Mensheid kan via hun officiële website: http://www.thetemples.org/tour/
(Geschreven door Administrator.)
Linken met betrekking tot dit onderwerp
Damanhur, Temples of Humankind
http://www.thetemples.org/en
http://www.thetemples.org/tour/
http://abcnews.go.com/GMA/video?id=4217848
Damanhur : temple fou de tous les dieux
http://www.youtube.com/watch?v=WEh_wqTTuUs
Damanhur, film trailer
http://www.youtube.com/watch?v=WlM9yPqy-Eg